středa 18. června 2014

Proč nikdo nechce dělat chemii pevných látek aneb Solid Chemistry lépe a jinde

V předchozích postech jsme kritizovali neskutečně tragickou výuku pokročilejší anorganické chemie na pražských vysokých školách, nudnou, o co víc nabubřelou co do matematiky, o to méně použitelnou pro praxi a nesrozumitelnou pro studenty. Netýká se to bohužel dlouhodobě jen PřF UK, která se raději začala orinetovat na zcela marginální anorganické pseudoaplikace a psaní do pofiderních časáků, ale v poslední době i VSČHT, kde je to do velké míry dáno neschopnosti zaujmout studenty ze strany přednášejích z Ústavu pevných látek, ústavu anorganické chemie a inženýrství pevných látek. Čestnou výjimkou je ústav skla a keramiky {Helebrant&Pabst} a ústav kovů, které ale nepřednáší klíčové předměty (a v případě železáků by už měli s tím nitinolem jít také slušně řečeno doprdele:-).



Nebudu raději ani zmiňovat ústav polymerů, o jehož "produkci" v posledních 15 letech si myslím své. A co hůř, ústav makromolekulátní chemie AV zaspal a pak se po revoluci probudil někde v době Límových čoček a náhlá orientace na tzv. biomedicínu je vzhedem k počtu lidí v labu, kvalitě vedení, chybějícmu komplexnímu vybavení laboratoří a dlouhodobou nulovou spjatostí s komerční chemii naprosto naivní a bláhová, což nakonec dokazují i nulové komerční výstupy a následná orientace se sebeodměňování a sebechválu v rámci akademie. Už to začít dělat výzkum společně s ústavem AV medicínského typu něco říká o naprostém úpadku UMCH.
Snad za pochvalnou zmínku stojí trochu gumáci z VSCHT, ale to byla vždycky více doména Zlína. Jsem dost dlouho mimo ČR, abych mohl pochopit tu českou dementní titulománii v tzv. vědeckých radách, která vždy předznamenává fakt, že když není reálný úspěch vidět, musí se nahradit alespoň titulem, diplomem anebo řádem. Bohužel stejný osud již stíhá i otitulované "mladé potomky" Holého, ale to je naštěstí jiná smutná pohádka, která se solidama nesouvisí. VŠCHT bude brzo plná docentů a profesorů (na biochemii jich mají snad víc než počet publikací:-), ale prázdná co do počtu zapálených studentů, jejich nápadů a dokončených projektů.

Takže kde je problém ?
Máme zde předmět Anorganická chemie II, Krystalochemie, Chemie a fyzika pevných látek (ne léčiv, panebože kterej vůl tenhle podvod vymyslel?). Nechám na studentech, aby si na tyto předměty udělaly názor naživo, ale co vím, tak pravidelně na přednášky a Anorgány II chodí tak 10 lidí k Sedmidubskému a 100 lidí k Flemrovi, celkem ze 400 zapsaných, na krystalochemii chodí snad jen dva lidé z 20 a na Chemii a fyziku solidů tak cca 20 lidí, přičem jedinný jakž takž srozumitelný Kratochvíl učí jen pár přednášek a ještě to opírá o ta svá tragická skripta z 90.let. Zapsaných studentů je ale několikrát více, což je dáno jen tím, že jde o předměty povinné pro některé obory.

Proč nikoho z VŠCHT nenapadne za cca 7 let trvání takové stavu, že je něco špatně ?
Prostě proto, že by se pak musel změnit celá VŠCHT, začít hodnotit výuku a tuto evaluaci požívat jako personální nástroj a přestat si hrát na docenty, profesory a spřátelené partičky chemických otitulovaných nul. Vem tituláře čert, ale biti jsou na tom hlavně studenti, kteří nechodí na nudné přednášky, učí se látku zpaměti, protože je nesrozumitelná a ještě musí dělat v laborkách totální blbosti, kterými si profesor zabývá ve své zaslepenosti 20 let a které jsou především k ničemu a kterými se nikdo ani neuživí (snad s vyjimkou toho profesora a spřátelených docentů) .
Nebudu uvádět opakovaně chyby přednášejících na VŠCHT, protože ani pár let po zveřejnění recenzí to k nápravě nevedlo a například na Chemii a fyzice solidů se učí mineralogie a ještě k tomu pěkně prošlá, elektromagnetismus už má dokonce jen cca 2 přednášky (ano dvě:-)) a to ještě zcela formálním a nezáživným způsobem. Studenti pak raději prchají k přiblblým organikám (nic ve zlém, pokud to někoho baví) anebo speciálním technologiím. Místo další kritky sem proto raději nalinkujiu videa (s anglickým online přepisem pro ty, kterým dělá poslech angličtiny problém)) těch nejlepších přednášek a vyučujících na světě, které poskytly osvícené univerzity studentům i nestudentům zdarma. Začneme u MIT s odkazem výše a u Donalda Sadoway, který přednáší Introduction to Solid State Chemistry (kurz číslo 3.091) takovým způsobem, že to i mým kolegům, kteří mají za sebou PhD nebo praxi v USA nebo UK, pomohlo s věcmi, které do té doby nechápali v souvislostech. K přednáškám najdete na webu MIT i doplňující materiály včetně příkladů na doma a testy včetně výsledků. Jde o 35 x 50 minut neuvěřitelné zábavy a poznání.
Druhý kus má na svědomí největší vědecký a pedagogický blázen z MIT Walter Lewin, kterého jsem i osobně několikrát zažil a který studentům ukáže kromě desítek nádherných pokusů přímo na katedře, že potenciál (napětí) v jednom bodě v jednoduchém elektrickém obvodu má dvě různé hodnoty současně a přitom nejde o žádnou chybu měření. Dále vám ukáže skutečný elektron, resp. jeho pohyb in vivo nebo dokonce slyšitelné "přeorientování" magnetických domén. To všechno pod krycím názvem Electricity and Magnetism (kurz číslo 8.02), který už svým názvem umí v ČR tak maximálně odradit.



a nakonec neuvěřitelnou perlu, kterou nechám bez komentáře. První minuty se obraz trochu ladí ....



Na webu lze najíst už i české přednášky, např. Ostrava tam má mechaniku, z CVUTu a MFF nějaká astrofyzika. Khanova akademie byla už námi zmíněna v případě výuky biochemie.
Na závěr mám jen jednu prosbu. Prosím milá VŠCHT, nedávej na web své současné přednášky z anorgány nebo orgány, odradíte i ten zbytek zájemců o chemii a hlavně ukážete světu na jaké didaktické dno se může propadnout výuka země, která má plnou hubu Komenského.

další odkazy : jeden ze Stanfordu


ještě jeden z MIT


jeden trochu mimo téma, zato nádherné video přednášky z roku 1985:



a abych jen nechválil MIT, tak jednu ne právě povedenou fyzikální chemii:



Symmetry, Structure, and Tensor Properties of Materials (kurz 3.60 s Bernhardt Wuensch, doporučuji kliknout na 9:58)

a ještě jednou 2 minutky s Walter Lewin



11 komentářů:

Anonymní řekl(a)...

Z te MIT termo jsem se ucil ke zkousce na fyzikalu 1, copak je na ni nepovedene?:)

Starý chemik řekl(a)...

Netvrdím, že je špatná co do obsahu. Vydržel jsem u toho jen tři hodiny, protože mě to teda dost nudilo a citím z přednášejícího jistou nervozitu a didakticky se moc nepřvedl.
Na MIT jsem zažil několik desítek přenášek na živo a prostě ji dávám na žebříčku níže. Porovnej to s těmi ostatními, co jsou na webu z MIT/Stanford/Yale, mohu se ale klidně mýlit.
Pro mě jde o opakování, takže možná od toho očekávám víc než jen suchou prezentaci látky a rozhodně mi nestačí opakování učebnice.
Dokonce bych řekl, že prezentace fyzikály VSCHT od Chuchvalce, na které jsem byl před lety kouknout, byla lepší než ta na MIT.

Anonymní řekl(a)...

Ta Elektrika a magnetismus jsou výborné (jsem u třetí hodiny), solid chemisty (jsme viděla jen první díl) se mi jeví jistě dobře připravená, ale podle syllabu to nevypadá, že by to bylo srovnatelné obsahem se zmiňovaným trojbojem (FCHPL, Krysta, AOCH2) . Je ale pravda, že samotný trojboj se zkouší cca z pětiny látky ve skriptech, protože tomu nikdo z nás studentů nrozumí a Krystlochemie se nezkouší vůbec, jen se dá poměrně složitý domácí úkol, kde odpovědi nejsou ani ve přednáškách. Také moc nechápu, o co jim jde, dosáhli jen toho, že to nikoho nebaví, protože je to nesrumitelné a každý se zkoušky bojí, prostě proto že to je neuchopitelné.

Stejně jako autorovi je mi to záhadou, proč prof. Sedmidubský, který jak jsme zjistila, je strašně hodný, chytrý atp., na sobě odmítá pracovat ve věci přednášek a prezentací, takže tím jen celou anorganiku na VŠCHT likviduje, i když to zcela jistě nedělá záměrně.

Co se mi také líbí u těch videí, že všichni odmítají powerpointové click-plk-click šílenství a píšou na tabuli.

Jana

Anonymní řekl(a)...

Hezká videa, ale pro českého studenta ten dojem může být zavádějící, protože 80% práce studenta je v povinných domácích úkolech a cvičeních, čemuž asi u nás nejvíce odpovídá průběh Fyzikální chemie anebo Chemického inženýrství.

Semináře z organiky, anorganiky nebo fyziky jsou spíš hloupé příkládky, které vůbec neinspirují, ale jen tupě počítají odpřednášená moudra.


kl

Starý chemik řekl(a)...

ad Kl : to je na jiné téma. V ČR je důležité všechno odvykládat, pak se nestihnou příklady, uspěchat hr hr hr... a na konci to rozříznout jedním testem nebo zcela nesmyslným ústním zkoušením (aneb dvě otázky z padesáti :- a a otitulovaný nadčlověk pozná a hodnotí). Stojí za zmínku, že např. chemie a fyzika PL nemá v ČR vůbec žádná cvičení :-))) spíš smutné.

V MIT apod. jde o to pochopit látku, takže se testuje po částech, ne všechna látka najednou dokud se neprotestují části zvlášť. Počítá se s tím, že se dělají domácí úkoly a chodí se na hodinu s nějakým načtením atp., je běžné kontaktovat junior/senior lecturera a pát se ptát se ..... to poslední bych ale nepříčítal českým (a vůbec evropským) učitelům, to je rozdíl v přístupu studenta, který si platí a který ne :-))))

Anonymní řekl(a)...

Mě teda také děsí, kolik lidí jde dělat organiku a biochemické shity v domnění, jak jsou "in" asi také pod vlivem propagandy ohledně Holého, který měl poslední solidní komerční patent z roku 1985, pročemž se nedá tvrdit, že by biochemka byla nějak kvalitně a motivačně přednášena, spíš naopak.

Ono jde o to, že to v podstě vyhovuje biochemikům a organikům, kteří nemusí na školách propouštět a rvou do lidí kecy o léčbě rakoviny, genové terapii apod. pohádky.

Myslím, že by pomohlo, kdyby se solidisti z VSCHT spojili a začali oslovovat společně končící bakaláře z FELu, FS atp., protože s tím, co se dnes studuje na VSCHT a PřF UK moc pokroku neudělají. I když budoucnost v zeolitech, polovodičích (v ČR), anorg. syntéze anebo anebo tissue eng. budoucnost také nevidím.
Místo plkání o vědě, by vylo lepší se vrhnout na použitelné technologie.

Anonymní řekl(a)...

Stary chemik (ad 1. komentar): Rozumim, za ucelem samovzdelavani mozna nic moc, ale v pripade doplneni dobre rozvykanych informaci pred zkouskou porad na hony vzdalene ceske realite a moznostem.

Anonymní řekl(a)...

absolvoval jsem všcht 1992-1997 a přednášky byly tenkrát úžasné- na anorgánu V. Flemr, orgánu I. Stibor, Fyzikální chemie P. Chuchvalec a V. Růžička, Chemie a fyzika pevných látek (rozděleno do 2 předmětů) V. Flemr a B. Kratochvíl, Anála M. Suchánek, Chemické inženýrství P. Hapal a M. Marek nebo E. Eckert, Biochemie P. Rauch...
Ani nevím, jak na tom VŠCHT je po těch 17 letech

Anonymní řekl(a)...

se to odentrovalo
pak specializace na úsk, sklo- Šašek, Hlaváč, Helebrant, Kasa, Maryška (vedl úžasná cvika z technické mineralogie), Rada,

Anonymní řekl(a)...

Absolvoval jsem před 5 lety na polymerech a upřimně si myslím, že oproti klasickým solidům (keramika, sklo, elektro, kovy atp.) je na tom makromolekula ještě hůř. Učí se něco, co se dnes už dávno nedělá, v ČR se až na dvě vyjimky žádné polymery nesyntetizují, dováží se sem 99% produkce "granule" ze zahraničí (D,Fr,USA) a zde je jen zpracovává, tj. něco, co spadá pod strojírenství (výrobní zařízení, formy atp.) . Takže nakonec většinou skončíte v podpoře prodeje nebo na Petřinách v UMCH, kde se opravdu čas zastavil. Strávil jsem tam 4 roky, udělal si PhD, které mi je víceméně k ničemu, protože v zahraničí není nikdo na tituly zvědavý a mého školitele, který je zde považován za polymerního guru, skoro nikdo nezná. V ČR a na UMCH je obecně výzkum úplně k ničemu, většina "vědců" se tam normálního života za dveřmi ústavu vysloveně bojí, a proto jim nezbývá předstírat, že se zabývají vědou. Kuriozní na tom je to, že ta úplně nejstarší generace 70+ je v tomto ohledu lepší než ta generace střední až starší. Dnes tam jezdí na stáž neskuteční blbečci z nějakých dementních OSN programů, ti studenti zahraničních "univerzit" neumí vůbec nic, se vším jim musíme pomáhat, ale ústav má čárku ....

Za nás to učil Flemr a Kratochvíl, ale nemyslím si, že by nám to k něčemu bylo. Ta videa jsou opravdu skvostná ukázka pedagogické techniky a kdyř kliknete na poslední část u toho elektromagnetismu, kde vypráví profesor o svých začátcích, tak uvidíte ten rozdíl mezi naší "vědou" a tou v USA :-(((

P.S. U krystalochemie jsem ale usínal stejně tak jako za našich časů (ale ještě jsem to nedokoukal)

Wilda

Anonymní řekl(a)...

ad Wilda : ale copak ? došlo ti, jak to s tou drug delivery v CR vlastně je :-))))) Taky jsem se divil, jaké vysoké částky a jak dlouho je možné dávat na podobné věci, když přitom jednom z účastníků je tragický pseudolékařský ústav AV a ten druhý dělá tak nestabilní věci, že to zabije člověka dřív než ta "rakovina". O etice jejich výzkumu bych pak raději pomlčel.
A protože od toho všichni dali ruce pryč, tak jim AV nedala výpovědi, ale medaile .... neskutečné, ale v ČR možné.

Ale neboj, to není nic proti tomu, co se děje na anatomáku nebo IKEMu :-) Tak klidně dají dvě pumpy umírajícímu, nechají se s ním fotit do všech médií včetně BBC a pak se demonstrativě diví, že po pár měsících zemře. Jinde by si tohle nelajsli, protože by platili odškodnění jak mourovatí. Závěr je, jeden mrtvý, jeden pseudoslavný a 2.5 mil USD za účtě nemocnice za spolupráci na výzkumu.

Na závěr doporučím jákýkoliv článek v mainstromových novinách se Šmuclerem (ten vytlemený mediální zubař, co mu manželka utekla k exhokejce), který se přímo srovnává s Holým :-)

Michal D.